گروه مدیریتی و مهندسی آکاپ
مقالات سایت
1398/06/11 13:37

تولید ناب چیست؟

تولید ناب (Lean Production ) چیست؟

تولید ناب در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم توسط تا ای چی اهنو (Taichi ohno ) و ای جی تویودا (Eiji toyoda ) در شرکت خودرو سازی تویوتا در کشور ژاپن مطرح گردید . بحث تولید ناب در سال 1970 توسط جیمز ووماک و همکارانش در دانشگاه MIT در قالب یک کار تحقیقی با عنوان "ماشینی که جهان را تغییر داد" منتشر گردید . او و همکارانش تولید ناب را تقریباً به عنوان ترکیبی از مدل تولید سنتی (FORD ) و کنترل اجتماعی در محیط تولید ژاپنی می شناسد. تولید ناب در اصل روشی برای خط مونتاژ است که توسط شرکت خودروسازی تویوتا برای تولید خودرو معرفی شده است. با عنوان‌های «سیستم تولید تویوتا» یا «تولید بهنگام» (Just-In-Time ) نیز شناخته می‌شود. اصول تولید ناب از مدیریت ناب و تفکر ناب نشأت گرفته است. فلسفه تا ای چی اهنو بر حذف اتلاف و توانمندسازی کارکنان، کاهش موجودی و بهبود بهره‌وری تمرکز داشت. بجای صرف منابع برای پیشبینی اینکه در آینده برای تولید ممکن است چه چیزهایی نیاز شود (همانند کاری که هنری فورد انجام می‌داد) تیم مدیریت در تویوتا مشارکتی را با تأمین کنندگان خود ایجاد کرد. بنابراین، از آن به بعد خودروسازی تویوتا تحت مدیریت اوهنو اقدام به تولید مبتنی بر سفارش (Make-To-Order ) کرد. با بکارگیری حداکثری کارکنان چندمهارته، تویوتا توانست ساختار مدیریتی خود را تخت‌تر و منابع خود را به شیوه‌ای منعطف‌تر مدیریت کند. به دلیل اینکه آنها می توانستند سریعتر تغییر کنند، راحت‌تر و سریعتر از رقبای خود به تقاضاهای بازار پاسخ می دادند.

بسیاری از سازمان‌ها، از جمله تولید کنندگان نرم‌افزار، اصول تولید ناب را بکار گرفتند. 10 قانون تولید ناب را می‌توان بصورت زیر خلاصه کرد:

1. حذف اتلاف

2. حداقل‌سازی موجودی

3. حداکثرسازی جریان کار

4. کشش محصولات از سمت مشتری

5. برآوردن الزامات مشتری

6. اولین بار کار را درست انجام دهید

7. کارکنان توانمند

8. سازمان خود را برای تغییر سریع، طراحی کنید

9. با تأمین کنندگان همکاری کنید

10. فرهنگ بهبود مستمر را ایجاد کنید (کایزن)

اصول اصلی تفکر تولید ناب نیز از قرار زیر است:

برقراری جی آی اس.

جلوگیری از تولید محصولات معیوب

توجه به نیازهای واقعی مشتریان

پیاده کردن اصول کایزن در کارخانه

گسترش ارتباطات درون مجموعه

از مهم ترین تفاوت های تولید ناب با تولید انبوه در کمال گرایی آن به معنای کاهش پیوسته ی قیمت ها، صفر کردن تعداد کالاهای معیوب، تنوع بالای محصولات و صفر نگه داشتن موجودی است. در این سیستم به عکس تولید انبوه هرگاه کارگری در خط تولید با مشکل یا عیبی برخورد می کند می تواند شخصاً و سریع تولید را متوقف کرده و به کمک سایر اعضا به رفع نقص بپردازد به نحوی که مطمئن شود دیگر چنین مشکلی پیش نخواهد آمد و همین امتیاز باعث حذف دوباره کاری ها می گردد. همچنین در تولید انبوه تهیه ی قطعات پس از طراحی اولیه از طریق مناقصه به طرف عرضه کننده واگذار می گردد. ولی در تولید ناب این تعامل به صورت هرمی و براساس تجربه و سابقۀ همکاری عرضه کننده با کارخانه است. در عمل نیز عرضه کننده و شرکت مذکور از طریق فنون مهندسی ارزش هزینۀ هر جزء فرآیند تولید را کاهش داده و نتیجتاً قیمت را بر اساس ظرفیت بازار و سود معقول دو طرف تعیین می کنند. یکی دیگراز تفاوت ها سطح موجودی کارخانه است که با پیاده کردن سیستم کانبان این مقدار به صفر می رسد؛ یعنی در هر مرحله فقط تعداد قطعه ای تولید می شود که حتماً در مرحله ی بعدی مصرف خواهد شد و نهایتاً این که در تولید ناب بیشترین توجه بر روی نیازهای مشتری و سهم بازار معطوف می شود

و شرکت به دنبال مشتریان وفادار و ایجاد روابط مادام العمر میان کارخانه، فروشنده و خریدار است که منجر به ایجاد یک رابطه ی برد برد برای همۀ اجزاء می گردد.


نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :